Geschiedenis van Woolpower

Voor het verhaal van Woolpower reizen we naar Östersund, een stad in midden-Zweden, meer bepaald in het uitgestrekte Jämtland. Hier vind je tussen prachtige bergen, bossen, meren en rivieren de weverij en de naaiateliers van Woolpower. Al sinds 1972 maken eerst Gabriel Brånby en vervolgens zijn twee zonen -Daniel en Adam- er thermische onderkleding en sokken volgens de strengste kwaliteitseisen. Je vindt bij Woolpower wellicht de warmste merino-onderkleding (baselayers), midlayers, sokken en accessoires van de hele outdoormarkt.

Aan de basis ligt Woolpowers ‘Ullfrotté Original’. De breitechniek voor dit materiaal werd oorspronkelijk speciaal ontwikkeld op vraag van het Zweedse leger. De onderkleding moest bijzonder isolerend, duurzaam en makkelijk te onderhouden zijn. Ook vandaag is dit unieke, met extra lussen gebreide materiaal nog steeds de basis voor de meeste Woolpower producten.

Missie van Woolpower

Zweedse productie gericht op de hoogste kwaliteit – dat is de basis van de missie van Woolpower. We hebben dit gevat in een zin die precies weergeeft wat elk Woolpower-product is: “Responsibly Made in Sweden“. Dat betekent verantwoordelijkheid op verschillende gebieden. Voor ons betekent verantwoordelijkheid de mens achter het kledingstuk centraal stellen, met eerlijke arbeidsvoorwaarden als vanzelfsprekend. Duurzame producten maken die lang meegaan, zodat we het milieu zo min mogelijk belasten een goede controle hebben over onze toeleveringsketen.

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen draagt Woolpower vanaf haar ontstaan hoog in het vaandel. De gehele productie, van garen tot afgewerkt kledingstuk, bevindt zich onder één dak en draait 100% op hernieuwbare energie. Bovendien wordt restmateriaal op het einde van de productieketen gezien als een nieuwe grondstof en verwerkt tot o.a. vilten inlegzolen.

Sterktes van Woolpower

Woolpower maakt stuk voor stuk tijdloze basisproducten die je warm houden, zonder dat je lichaam gaat ruiken of klam aanvoelt. De meeste producten hebben nog steeds dezelfde look en snit als bij de start van het familieavontuur. Niet zonder reden; de focus ligt op het voortdurend upgraden en verbeteren van de bestaande collectie. Wil je weten wie jouw kledingstuk heeft genaaid? Kijk dan op het etiket: daar vind je de naam van de naaister. Op de site kun je vervolgens met haar (of hem) kennismaken. Zo is Woolpower met zijn productie en goede en transparante werkomstandigheden ook een warm bedrijf van binnenuit.

Wij geloven dat voor een duurzame kledingproductie producten moeten worden gemaakt die meerdere jaren meegaan. Productontwikkeling bij Woolpower houdt in dat we een hoge kwaliteit garanderen en producten verbeteren om ze een langere levensduur te geven. Het gaat niet om het creëren van een nieuwe collectie voor elk seizoen.

Omdat het hele bedrijf onder één dak zit, kunnen we snel handelen als zich problemen voordoen. Al onze producten ondergaan verschillende kwaliteitscontroles. Machineoperators die onze stof breien, controleren tijdens het breiproces op gebreken. Tijdens de voorbereiding wordt de stof gecontroleerd wanneer we deze op de spreidtafel leggen om de stukken die tot producten moeten worden samengenaaid te snijden. En als de naaisters klaar zijn met het naaien van de kledingstukken, worden ze nog een keer gecontroleerd. Als kwaliteitszegel op een Woolpower-kledingstuk wordt het gemerkt met de naam van de naaister die het hele kledingstuk heeft genaaid.

Als het kledingstuk gebreken vertoont, knipt de naaister haar naamkaartje eraf. Als het defect het uiterlijk van het kledingstuk betreft, dat zelden zichtbaar is voor het ongeoefende oog, maar de functionaliteit van het kledingstuk niet aantast, dan wordt het als onvolmaakt product verkocht in onze factory outlet store in Östersund of in onze winkel in Ånn. Als het defect zodanig is dat we het kledingstuk niet kunnen verkopen, maar de functionaliteit nog wel intact is, dan schenken we het aan een goed doel.

Hike-A-Way over Condor Safety

“Net zoals Condor staan we 100% achter veiligheid, duurzaamheid en professionalisme. Daarom werken we graag samen met Condor!”

 

Key Account Manager Woolpower

Annechien Tielens